De valse start in Grou
Sylvia van der Vaart- “We kregen het skûtsje niet stil voor de start. Te veel gang. Een beste puster wind gooide roet in het eten. Wij moesten aan de kant voor “De Twee Gebroeders uit Drachten.” Ondanks onze verkeerde start hebben wij prima gezeild door als 10e te finishen. Wanneer we samen met Drachten door hadden kunnen zeilen, waren we in de top geëindigd. Morgen nieuwe rondes, nieuwe kansen!”
Laveren van het skûtsje
“Je moest gewoon mazzel hebben met de wind”, alsdus Siete Meeter;” Met het oplaveren van het skûtsje ben je zoveel tijd kwijt. In de Tijnje konden sommige skûtsjes met halve wind er doorheen zeilen. Het Ljouwerter skûtsje moest door de Tijnje heen laveren. Je verliest ontzettend veel snelheid. Overigens hadden alle schippers hier last van. De ene schipper krijgt betere wind dan de andere. Daar doe je niks aan. Bij een constante wind zit het wedstrijdveld veel dicht bij elkaar.”
Sleepstart
In Grou werd er gestart met de gebruikelijke “Sleepstart.”De sleepboot begint op het startschot te trekken. Voor de sleepverbinding mag alleen het touw worden gebruikt. Na het geluidssein van de sleepboot wordt de sleep losgegooid en mogen de zeilen pas worden opgedraaid.
De start van een skûtsje
Een skûtsje start wanneer het na het starten met enig vast deel van zijn romp of uitrusting het eerst door de startlijn vaart in de richting van het eerste merkteken of zodra het van zijn nummer vertrekt.
Merkteken
Een merkteken is een voorwerp dat aan de voorgeschreven zijde moet worden gerond of voorbij worden gevaren. In Grou was een sprake van een sleepvaart. Je wordt gesleept en losgelaten op het meer. Morgen tijdens de wedstrijd “De Veenhoop” wordt er gestart vanaf de wal.
Walstart
Wat is een walstart? We vroegen het Sander. “Een walstart is dat je het zeil opdraait en vanaf de wal start vanuit een stilliggende positie, dit in tegenstelling tot een sleep start waarbij je wordt los gelaten op het meer.” Morgen starten we in de Veenhoop met een walstart, tenminste zo zijn de vooruitzichten. Om 11.00 uur is de route bespreking voor de skûtsjes. “Zoals het er nu naar uitziet is de wind West, Noordwest 3 en is de wind constant, aldus Siete Meeter; “Het kan ook een tijdstart worden waarbij je wordt geklokt.” We gaan het beleven morgen! Meer nieuws na 11.30 uur.